Kartoniarki – znaczenie i praca w procesie kartonowania

Podstawowym zadaniem kartoniarek w procesie pakowania jest opakowanie pakietów lub zestawów zapakowanych jednostkowo produktów w karton zbiorczy. Najczęściej kartoniarki wykorzystywane są w przemyśle przetwórstwa spożywczego, chemicznego, kosmetycznego i farmakologicznego.

Przykłady takich urządzeń to seria TLP lub WA. Opakowania zbiorcze kartonowe mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie ich użycie umożliwia dalszą logistykę, czyli łatwy i higieniczny transport do magazynu, a następnie do klienta końcowego.

Kartoniarki jako część procesu pakowania

Coraz częściej moduł, w którym następuje zapakowanie produktów w opakowanie zbiorcze, jest częścią linii pakującej. Działanie takiej linii można podzielić na kilka etapów:

  •  Odbiór produktu z linii produkcyjnej,
  • Zapakowanie produktów jednostkowych np. na maszynach flowpack,
  • Przygotowanie pakietu produktów w konfiguracji w jakiej znaleźć się mają w kartonie,
  • Transport pakietu do kartoniarki np. urządzenia z serii TLP lub WA ,
  • Przygotowanie przez kartoniarkę w trybie automatycznym kartonu,
  • Automatyczne włożenie przygotowanego wcześniej pakietu produktów do gotowego kartonu,
  • Zamknięcie kartonu,
  • Odbiór i transport do paletyzacji.

Komunikacja pomiędzy poszczególnymi elementami linii pakującej odbywa się poprzez zintegrowany system sterowania wyposażony w panel , umożliwiający kontrolę nad poprawnością pracy linii przez wykwalifikowanego pracownika. Dobrze jest zabezpieczyć odpowiednie buforowanie linii pakującej, pozwalające na czasowe przechowanie napływającego z linii produktu w przypadku, kiedy poszczególne maszyny chwilowo nie są gotowe na jego przyjęcie.

Na czym polega działanie kartoniarki?

Dzięki urządzeniu potocznie zwanemu kartoniarką można zapakować produkty w karton zbiorczy. Są to zaawansowane technicznie maszyny, wyposażone w oprogramowanie dopasowane do pozostałych elementów linii pakującej i gwarantujące odpowiednią komunikację pomiędzy poszczególnymi urządzeniami. Napływające z linii produkty dostarczane są do kartoniarki w sposób pozwalający na ich ułożenie w odpowiednie pakiety. Jednocześnie dedykowany do tego moduł kartoniarki formuje karton zaginając jego płaszczyzny, zgodnie z wprowadzonymi ustawieniami. Następnie do kartonu ładowane są produkty, a po jego wypełnieniu jest on zamykany.

Rodzaje kartoniarek

Można wskazać kilka rodzajów urządzeń służących do pakowania towaru w kartonowe opakowania zbiorcze.

  • Pakowarki jedno-, dwu- lub trzyfunkcyjne, np. seria LTP.
    Dzięki tym urządzeniom można uformować karton o odpowiednim rozmiarze i kształcie, załadować artykuł i zamknąć opakowanie. Maszyny te stanowią zawsze element kompletnej automatycznej linii pakującej.
  • Roboty typu FAST PICKER
    To skomplikowane urządzenia umożliwiające uporządkowanie produktów ułożonych w sposób nieregularny na przenośniku i ich aplikacje do wstępnie ukształtowanych kartonów, które w kolejnym etapie procesu są zamykane i przekazywane do paletyzacji. Roboty mogą być zaangażowane na innych etapach procesu pakowania np. przy zbieraniu produktów z linii i układaniu ich w wypraskach, które pakowane są następnie w opakowania typu flowpack.
  • Urządzenia typu Wrap-Around
    To kartoniarki, które po uformowaniu spodu opakowania i ułożeniu na nim produktu/produktów owijają go kartonem, stąd nazwa. Takie opakowanie zbiorcze pozwala na dość dużą stabilizację produktów w trakcie transportu.
  • Kartoniarki typu SMART CELL
    To urządzenia, które charakteryzują się możliwością łatwego i szybkiego przezbrojenia w celu pakowania towarów w innych kształtach i rozmiarach. Bardzo dużą zaletą tych urządzeń jest możliwość przestrojenia z poziomu panelu sterowniczego.

Zalety używania kartoniarek

Największą zaletą wykorzystywania kartoniarek w procesie pakowania jest oszczędność czasu. Kolejna zaleta to ekonomia, automatycznie działająca maszyna jest w stanie zastąpić kilku wykwalifikowanych pracowników. Następna korzyść to optymalne wykorzystanie przestrzeni produkcyjnej.
We współczesnym świecie zastosowanie profesjonalnego opakowania, z nadrukiem czy logo producenta, a więc wykorzystanie w procesie pakowania nowoczesnych urządzeń pakujących, nie tylko pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, ale sprawia, że marka i produkt stają się rozpoznawalne.